NOVA ERA ‘SILENTEA‘
‘Stvaralaštvo ne zna za viruse. Ovo nam je četvrti pokušaj i nećemo se predati tako lako‘
S dubrovačkim bendom Silente nikad ne znaš na čemu si. Čas se bend raspada, čas izdaju novi singl koji postaje vruća roba na radiju i brzo osvaja slušateljstvo. Kad su u 2016. godini otkazali sve koncerte i medijske istupe, a svojim fanovima poručili da je stigao kraj, mnogi su ostali tužni, od publike do glazbenih urednika. S razlogom, jer Silente je sa svojim hitovima (ima li tko da nije čuo “Tercu na tišinu”?) i koncertima uživo do tada bio osvojio mnoge. Iza sebe imali su dva studijska albuma, “Lovac na čudesa” (2013.) i “Neće rijeka zrakom teći” (2015.), mnoge stihove što su se recitirali na tulumima i uglas pjevali na koncertima, kao i sjajnu vibru na stejdžu i radiofoničnost koja ih je brzo gurnula u mainstream.
Članovi benda “raspad” su tada bili obrazlagali činjenicom da bend više ne može postići umjetničku vrijednost na pozornici i izvan nje.
“Dok ne postanemo ljudi kakve ovaj bend zaslužuje – stat ćemo”, napisali su još u tadašnjoj službenoj objavi na Facebooku, zbog čega su mnogi pomislili kako je glazbi Silentea stigao kraj upravo zbog neslaganja članova benda na kreativnom planu, što je eskaliralo i u privatne odnose. Nekoliko godina i čitav jedan album kasnije (Malo magle, malo mjesečine iz 2018.) stiže četvrti studijski album koji Silente najavljuje s dva nova singla, “Navečer se srca lome” i “Mene moje uši lažu”. U samo mjesec dana od objave novi singl i videospot “Mene moje uši lažu” potpuno je osvojio domaći medijski prostor. Nakon što je odmah po izlasku sletio na trending listu YouTubea gdje se zadržao tjedan dana, spot je u samo nešto više od tri tjedna prešao 145.000 pregleda. Nova pjesma je zaposjela vrhove mnogih radijskih ljestvica diljem države, a prema RTL-ovoj nacionalnoj ljestvici Top.hr, “Mene moje uši lažu” trenutno je najslušanija pjesma u Dalmaciji.
S vokalisticom benda, Dubrovkinjom Doris Kosović, razgovaramo uoči novog albuma.
– Biti u bendu je poput ljubavne veze i komunikacija je najbitnija. Mi smo nastali iz prijateljstva i ljubavi, ali od količine svih događaja smo jednostavno bili zaboravili jedni na druge i zanemarili se. Kad smo shvatili što se događa, bilo je prekasno i nismo ni znali što bismo trebali rješavati, jer se previše toga nakupilo. Trebala nam je pauza i poduži odmor da se rane zaliječe – kaže Doris koja s bendom najavljuje četvrti album za 2021. godinu, u izdanju Los Angeles Agencyja. Opet ih dugo nije bilo, rekli bi fanovi…
– Ne znam baš kako je to išlo vremenski ni koliko je prošlo, kronologija mi nije jača strana, osim što volim vjerovati da je vrijeme na mojoj strani. Nakon trećeg albuma shvatili smo da smo u stanju baviti se muzikom, a nakon toga rekla bih da je nastupila Silente nova era u kojoj se ne predajemo tek tako, a ne posloži se nikad ništa. No talent je prokletstvo koje te proganja, ne pita te kako si… – nastavlja Doris koju smo upitali i da obrazloži zvuk novog Silenteova albuma, s obzirom na sve što smo ranije od njih čuli. Govori kako iz svoje pozicije vokala smatra da album nije pjevački najzahtjevniji, no bilo joj je izazovno pronaći atmosferu koju će slušateljima prenijeti svojim glasom. Primijetila je, govori, i kako sasvim mali pomaci koje bi radila u svojem pjevanju mijenjaju cijelu sliku pjesama na kojima trenutno rade.
Doris Kosović, ipak, napominje kako je snimljeno tek pola novog albuma i kako je teško reći što ih sve još čeka u kreativnom i produkcijskom procesu koji će dovesti do finalnog zvuka novog Silenteova materijala. Iz objavljenih singlova jasno je kako se u Silente vraća violina, bez koje su snimali treći album i zbog čega on ima siroviji, garažni zvuk. No s njima je sada Ivana Čuljak i violina je, kaže pjevačica, instrument koji pripada Silenteu.
– Violina te miluje, viče na tebe, tolike priče umije ispričati. Lijepo je s Ivanom i još je ljepše svirati s njom – kaže Dubrovkinja koja novi lockdown provodi u svom gradu. Osim što puno radi na novom albumu, puno i “bingea” serije do kasno u noć što joj, kaže, ranije nije bio običaj.
Silente je novi album, rekli smo, najavio singlovima iz srpnja i listopada, koji su, a kako drugačije, bili objavljeni na Youtubeu. S pjevačicom komentiramo i činjenicu da se stvari u glazbenoj industriji, unatrag desetljeća ili više, rapidno mijenjaju. Cjeloviti, promišljeni albumi, koji od prve do zadnje pjesme, zapravo, pričaju priču, kao da postaju prošlost. Youtube klikanost je preuzela primat nad naracijom full-albuma, pravih i posvećenih slušatelja je, kažu poznavatelji glazbe, sve manje, a ljudi traže singlove, kliknu pa odlaze dalje, na novog izvođača. Strpljenja je danas malo svagdje, pa i u glazbi.
– Ja to vidim tako da je cijeli svijet postao jako brz, ali da se naš planet još uvijek isto okreće i da zato ostaje neka praznina. Ljudima se žuri i nemaju strpljenja, sve žele odmah. I osvojiti i biti osvojeni. Mislim da je taj užurbani konzumerizam u svim mogućim porama. Romantiziram pojam albuma, ali činjenica je takva da ljudi slušaju pjesme, a ne albume. Kao što je i CD stvar prošlosti, još jednom smo se našli u tranziciji i svjedočimo toj promjeni. Pozitivna je stvar što je muzika uvijek tu i dostupna ti je koliko god je želiš, problem je samo naša percepcija i navike za koje se hvatamo kao svetinju – komentira ona pa u kontekstu teme o kojoj razgovaramo i novi Silenteov album najavljuje sažeto, ali i poetično u stilu Silenteova izričaja.
To je naš četvrti pokušaj da ulovimo čudo sa željom kao da ga prvi put lovimo – kaže Kosović pa se osvrće i na snimanje spota za singl “Navečer se srca lome”. Naime, bend je taj singl snimao u slavnoj dubrovačkoj tvrđavi Revelin izvodeći uživo kao da su na koncertu.
– Sam dolazak tamo, a kamoli mogućnost snimanja i da nam je to bio dom tih dana dok smo snimali, u čovjeku izaziva da se osjeća svečano i počašćeno. Majstor zvuka Filip Vidović dignuo je to sve na još veću razinu s opremom i studijem koji je tamo izgradio, tako da je sve bilo baš kraljevski. Sjajno bi bilo kad bismo imali uvjete da se uvijek tako snima. Kad imaš mogućnost snimati s cijelim bendom uživo, povezanost je stvarna, a energija svirke i konačnog zvuka je puno toplija – obrazlaže vokalistica koju smo upitali i da nam pobliže pojasni kreativne procese u šesteročlanom bendu (Doris Kosović – vokal, Tibor Karamehmedović – gitara, vokal, Sanin Karamehmedović – bas, Ivuša Gojan – bubnjevi, Šimun Končić – klavijature/gitara, vokal i Ivana Čuljak, violina). Ima li nesuglasica i kako ih rješavaju?
– Većinu nesporazuma, ako ih bude, rješavaju Sanin i Tibor Karamehmedović jer oni prvo imaju svoj ples izmjene teksta i muzike i hvala im na tome. Prije glasnih proba gdje smo svi, Tibor i ja sramežljivo uz gitaru tražimo pjesmu dok glasnice ne puknu i stvarno je uvijek iznova i zastrašujuće i prelijepo što ne znaš kako će pjesma izaći sve dok je ne snimiš – pojašnjava Dubrovkinja koja nije oduvijek znala da će jednog dana pjevati s bendom na stejdžu. Doris Kosović je late bloomer, u godinama prije negoli je zasjala u Silenteu, radila je kao stjuardesa, leteći kuglom zemaljskom u avionima. Njezin ulazak u glazbu dogodio se slučajno, kaže, ali s razlogom. Poslužujući pića u avionu, govori, znala je da to nije taj život koji želi. Jedva je čekala izaći iz tog mjehurića, prisjeća se, a uskoro se dogodio i susret koji ju je odveo u skroz drugom smjeru.
– Ubrzo nakon što sam prestala raditi kao stjuardesa, moj brat me upoznao s Tiborom. Postali smo jako bliski prijatelji, svidjele su mi se pjesme i tako sam došla u bend. Iako sam oduvijek pjevala, tih godina se nešto bilo zatvorilo u meni i trebalo je neko vrijeme da se opustim i oslobodim. Kada sam došla u bend, osjećala sam se ispunjenom jer sam imala bend, radili smo autorsku muziku i sve je bilo bez očekivanja. Sreća mi je bila samo što stvaram. I zatim, u roku od nekoliko mjeseci se dogodilo to da idemo u Zagreb i snimamo kod Nikše Bratoša, a Dejan Aćimović nam radi spot. Sve je to tako naglo došlo. Kad nas pitaju što je tajna tog uspjeha, ja stvarno mislim da to nije samo jedna stvar, nego puno stvari koje se dogode u jednom trenutku s puno, puno sreće – prisjeća se pjevačica koja se s drugim Silenteovim vokalom, Tiborom Karamehmedovićem, danas sjajno pjevački razumije i dopunjuje, pa njihovi dueti zvuče bez greške.
– Volim kod nas što pazimo jedno na drugo i dok pjevamo u duetima, nema straha tada ni od čega. Na zajedničkoj smo misiji u službi pjesme, lakše je, a i zabavnije kad skupa tražimo način kako je ispričati – komentira pa nastavlja i o producentu Nikši Bratošu, koji im radi i novi album. On je, kaže, poseban lik u životu Silentea i čovjek je u kojega imaju povjerenja. A kada glazbenik vjeruje producentu, stvari teško mogu krenuti u krivo.
– Već od prvog albuma on nam je napravio zvuk po kojem je Silente postao prepoznatljiv. Snimili smo otprilike pola novog albuma, a sad ćemo zbog cijele situacije vidjeti kada nastavljamo i na koji točno način – kaže pjevačica s kojom komentiramo i kovid-krizu te načine na koje je utjecala na izvedbene umjetnosti. Koncerata nema, publika je na čekanju, a čini se kako će proći još neko vrijeme prije negoli nam se vrati stvarnost na koju smo navikli. Stvaralaštvo, međutim, ne zna za viruse, a umjetnik raditi mora. Pogotovo kada u njemu gori.
– Stvaralaštvo je nešto što je neprekidno i stalno, događa se u nama. Čudno je vrijeme i moram priznati da baš ne razumijem što se događa. Sve što ja volim i što me pokreće trenutno ne postoji. Zapad je već počeo s velikim produkcijama i snimaju se online koncerti, ali mislim da kod nas to još nije izvedivo ni isplativo. Ali to stvarno nije rješenje, treba pričekati da se sve ovo završi, pravi koncerti su s ljudima, koji su ti blizu – smatra ona.
Dalje govorimo o suvremenoj hrvatskoj glazbi, o autoricama ili autorima koji su joj, možda, “zapeli za oko” i koje sluša sa zadovoljstvom.
– Ne pratim previše našu scenu, iako mi se jako sviđa Lovely Quinces aka Dunja Ercegović. Mislim da je jako hrabra. Prekrasna mi je i Fani Solomun i baš ti bude lijepo dok ona pjeva – kaže pjevačica koju smo za kraj upitali i što slijedi za bend nakon četvrtog albuma.
– Nadam se da ćemo putovati i svirati puno koncerata, a zatim snimiti i peti album. I sve to u starom normalnom – zaključila je Kosović.
Vid Barić
jutarnji.hr